Projekt  Młody e-lider

Nauka inaczej, czyli jak zdobywaliśmy nowe kompetencje na Uniwersytecie Szczecińskim

W dniach 20 – 21 kwietnia 2022r. prawie 50 uczniów, w ramach projektu Młody e-lider, pojechało do Szczecina, aby poszerzyć swoje kompetencje cyfrowe i z zakresu przedsiębiorczości. Zajęcia odbywały się w salach wykładowych i ćwiczeń Uniwersytetu Ekonomicznego.

              W pierwszym dniu, jak na prawdziwych studentów przystało, uczniowie  otrzymali indeksy. Potem podzieleni na grupy przystąpili do pracy.  Najpierw poszerzali swoje umiejętności cyfrowe. Projektowali logo swoich firm,  zakładali profile promujące różnorodne akcje  np. charytatywne, projektowali plakaty nt. pomocy dla Ukrainy, zwierzętom itp. Tworzyli również prezentacje wycieczek swoich marzeń, projektowali emotikony, pocztówki itd. Bardzo ważnym zagadnieniem, omawianym podczas zajęć było bezpieczne korzystanie z Internetu. W drugim dniu pobytu uczniowie zdobywali wiedzę o finansach: jaki wpływ na stan finansów mają różne wydarzenia np. polityczne czy jak inwestować w akcje.. Poznawali waluty różnych państw, dowiedzieli się w jaki sposób pieniądze są zabezpieczane przed fałszerstwem. Ponadto rozmawiali o różnych formach podróżowania i wypoczynku. Uczyli się,  jak zorganizować wypoczynek dla różnych klientów tj. seniorzy, rodzina z dziećmi, studenci itp. Dyskutowali, jakie mają potrzeby poszczególne grupy turystów oraz jak rozlokować ich w pokojach hotelowych, aby nie przeszkadzali sobie wzajemnie. Po skończonych zajęciach każdorazowo wykładowcy dokonywali stosownych wpisów do ?studenckich? indeksów. Zajęcia były tak ciekawe i intensywne, że nie było czasu na nudę.

          Podczas pobytu na uczelni uczniowie zwiedzili m.in. sale wykładowe oraz bibliotekę akademicką, w której w bardzo wygodnych warunkach, studenci mogą pracować, korzystając z księgozbioru oraz z zasobów internetowych.
W czasie spaceru po uczelni okazało się, że jedna z sal nosi imię prof. Władysława Górskiego, wykładowcy  Uniwersytetu Ekonomicznego i jednego z naszych patronów.

Poznajemy Szczecin

       Po ciekawych zajęciach na uczelni  udaliśmy się do hotelu. Kiedy zostaliśmy rozlokowani w pokojach, nadszedł czas na poznanie Szczecina. W holu czekała na nas już pani przewodnik. Każdy z nas otrzymał plan miasta i  ruszyliśmy
w nieznane Miejskim Szlakiem Turystycznym. Najpierw udaliśmy się pod Bramę Portową, w której obecnie znajduje się teatr. Następnie poszliśmy  w stronę ulicy Farnej. Tam w domu usytuowanym na narożniku z placem Mariackim urodziła się  księżniczka Zofia Fryderyka Augusta von Anhalt-Zerbst, późniejsza caryca Katarzyna II, władczyni Rosji. Kolejnym zabytkiem na naszym szlaku była gotycka Bazylika Archikatedralna świętego Jakuba Apostoła  drugi pod względem wysokości kościół w Polsce. Stamtąd poszliśmy w kierunku Wzgórza Zamkowego, z którego roztacza się wspaniały widok na nowoczesną Filharmonię Szczecińską oraz  na Zamek Książąt Pomorskich, siedzibę rodu Gryfitów. Na dziedzińcu zamku pani przewodnik opowiedziała nam ciekawe legendy o Sydonii, Diable czy Gryfach.   Potem udaliśmy się nad Odrę. Spacerując po nabrzeżu, podziwialiśmy Dźwigozaury, statki oraz Morskie Centrum Nauki. Bulwary nadodrzańskie były ostatnim punktem naszego zwiedzania. W drodze powrotnej do hotelu przydarzyła się nam miła niespodzianka. Gdy przechodziliśmy obok odnowionego budynku poczty, okazało się, że stoi on przy Placu Tobruckim.


Stawiamy na rozwój naszych uczniów

           Dobrze rozwinięte kompetencje cyfrowe są niezwykle ważne we współczesnym świecie, dlatego nasza szkoła przystąpiła do projektu  Młody e-lider, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt ten jest realizowany przez Uniwersytet Szczeciński oraz Fundację Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy Think! z Warszawy. Celem tego przedsięwzięcia jest podniesienie kompetencji dzieci i młodzieży jako przyszłych pożądanych przez rynek e-liderów.

            W dniach 9-11 marca br. na terenie naszej szkoły 49 uczniów wzięło udział w zajęciach, których celem było poszerzenie umiejętności cyfrowych. Podczas warsztatów uczestnicy mieli możliwość w aktywny sposób odkrywać swoje pasje, a także zdobywać wiedzę, jak bezpiecznie i twórczo korzystać z komputera i Internetu. Trzy dni ciekawych spotkań,  w miłej atmosferze,  minęły bardzo szybko. Uczestnikom  projektu bardzo podobały się te zajęcia.

          Teraz uczniowie z niecierpliwością czekają na wyjazd do Szczecina, aby kontynuować zadania projektowe na tamtejszym uniwersytecie. Kwietniowe warsztaty na USz będą trwały dwa dni. W ramach projektu każdy ?student? otrzyma indeks oraz materiały dydaktyczne. Ponadto będzie miał możliwość skorzystania z kursu e-learningowego uzupełniającego wiedzę z zakresu kompetencji cyfrowych.

Udział w projekcie jest bezpłatny. Po zakończeniu zajęć dydaktycznych młodzi uczestnicy projektu otrzymają certyfikat uczestnictwa w projekcie.

Projekt ma dedykowaną stronę internetową  https://www.mlodyelider.wzieu.pl/  oraz fanpage projektu na Facebook-u.


Wizyta z Węgier

               Nasza gmina bierze udział w trójstronnym projekcie: Gizałki  Bacsalmas  Nagymegyer. Celem tego przedsięwzięcia jest wymiana doświadczeń związanych z edukacją na temat ochrony środowiska, recyklingu oraz energii odnawialnej. Z tej też okazji 29 marca 2019 r. do naszej szkoły przybyła węgierska młodzież, aby zobaczyć między innymi fotowoltaikę, zainstalowaną na dachu szkoły oraz poznać różnorodne działania zmierzające do podniesienia świadomości proekologicznej wśród młodych ludzi. Oprócz tematyki zrównoważonego rozwoju gości zainteresowała również sama szkoła: wygląd klas, proces uczenia w polskiej szkole, a także izba pamięci, w której zgromadzone są pamiątki ofiarowane przez naszych Patronów i ich rodziny.


Jak dorosnę, zostanę?

        Już niedługo uczniowie klas VII-VIII staną przed bardzo ważną decyzją, która będzie miała wpływ na ich dorosłe życie. Kończąc ósmą klasę, dokonają wyboru nowej szkoły i przyszłego zawodu. Być może będzie to zawód stewardesy, w którym świetnie sprawdzą się dziewczyny, lub pilota samolotu, o którym marzy wielu chłopców. O wysokich wymaganiach, zaletach i trudach tych profesji opowiadali młodym ludziom przedstawiciele jednej z linii lotniczych. Młodzież dowiedziała się między innymi, że przed każdym lotem szczegółowo sprawdzane są określone procedury, że przy okazji można zwiedzić ciekawe miejsca na świecie oraz że warto uczyć się języków obcych.


Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy

14 stycznia 2018 r.  w Gminnym Centrum Kultury w Tomicach odbył się 26 finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy Dla wyrównania szans w leczeniu noworodków.

Od kilku lat bierzemy  udział w tej akcji, uatrakcyjniając ją w różny sposób. Kilka razy wystawialiśmy przedstawienia jasełkowe, a w tym roku nasi uczniowie zaprezentowali krótki koncert piosenek świątecznych. Jest to nasz wkład w organizację  Finału WOŚP na terenie naszej gminy.


Opatrunek na ratunek 2017 r.

W grudniu 2017 roku przed Świętami Bożego Narodzenia zakończyliśmy w naszej szkole  zbiórkę środków opatrunkowych dla szpitali misyjnych.

Fundacja Pomocy Humanitarnej Redemptoris Missio, zorganizowała VII edycję Akcji Opatrunek na ratunek. Jako szkoła pierwszy raz wzięliśmy w niej udział. Akcja na terenie szkoły spotkała się z  aprobatą i niemałym odzewem. Warto wiedzieć dlaczego prowadzi się takie zbiórki. Na stronie internetowej Fundacji znajdziemy wyjaśnienie:

http://www.medicus.ump.edu.pl/onas/redemptoris-missio-aktualnosci/409-opatrunek-na-ratunek-zakonczenie-akcji

Wracający z misji wolontariusze Fundacji i sami misjonarze piszą do nas listy z prośbami o przesłanie środków opatrunkowych. Do misyjnych przychodni i szpitali zgłaszają się najczęściej ludzie najbiedniejsi i najbardziej chorzy. Zgłaszają się Ci, których nie stać na leczenie w państwowych szpitalach i nie stać na wizytę u miejscowego szamana.
W tropikalnym klimacie rany goją się gorzej, a wiele tropikalnych chorób dotyczy również skóry. W surowych warunkach życia pozbawionego wszelkich wygód nietrudno o rany zadane narzędziami przy pracy w domu i obejściu. Pracujące od najmłodszych lat dzieci często ulegają urazom, cierpią z powodu poparzeń gotowanymi na wolnym powietrzu potrawami lub od ogniska. W tropiku wielką plagą są ugryzienia pcheł piaskowych, którym najczęściej ulegają biegające boso dzieci.

Co jest potrzebne?

W misyjnych przychodniach  brakuje dosłownie wszystkiego. Każdy bandaż, czy plaster są na wagę złota. Kiedy przychodzą paczki z Fundacji to zawsze wielka radość i święto.

O jakie dokładnie rzeczy chodzi?

Przyda się każdy bandaż (czy to dziany, czy elastyczny) gazy (jałowe i niejałowe), kompresy (jałowe i niejałowe),  plastry opatrunkowe, rękawiczki gumowe, wata i środki do dezynfekcji ran (ale tylko w proszku). Rzeczy te można nabyć w każdej aptece. Można też wpłacić dowolną kwotę na konto Fundacji z dopiskiem ?Opatrunek na Ratunek?.

Fundacja Pomocy Humanitarnej Redemptoris Missio
ul. Grunwaldzka  86
60-311 Poznań
Nr konta: 09 1090 2255 0000 0005 8000 0192

Kto może brać udział w naszej Akcji?

Do przystąpienia do Akcji szczególnie zachęcamy parafie, szkoły i przedszkola, kluby wolontariusza, koła misyjne ale także grupy przyjaciół. Każdy może przysłać zakupione przez siebie środki opatrunkowe lub zostać Koordynatorem Akcji.


Wizyta Prymasa Abp Józefa Kowalczyka w naszej szkole 15 kwietnia 2013 r.


Promocja książki


Koncert w Filharmonii Narodowej w Warszawie

Występ uczniów naszej szkoły na koncercie w Filharmonii Narodowej w Warszawie z okazji 15 rocznicy powstania Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska.